Translate

maandag 15 juni 2015

Mijn mening over eten

Gister was ik op een verjaardag van familie, gezellig! Als mij gevraagd word of ik een stukje vlaai wil, want zo hoort dat in Limburg, dan zeg ik netjes ja. Even later zit ik met mijn stuk gebak en een kopje koffie lekker te genieten. Dan krijg ik al snel de vraag Goh, met je werk, mag je dat wel eten? En met een schuldgevoel staar ik naar de calorieënbom die op mijn bordje ligt. Het is een vraag die ik best vaak krijg, maar toch blijf ik het lastig vinden om hem te beantwoorden. Meestal zeg ik gewoon Ja hoor, af en toe genieten mag en dan laat ik het er bij. Of ik maak er een grapje over. Ja, ik ben plussize model, dan moet het opgevuld blijven. En dat kan soms pijnlijk zijn want ik neem eten en mijn gezondheid best serieus.

Ik ben geen calorieën teller. Wel altijd geweest maar dat heb ik mezelf afgeleerd. Ik werd daardoor obsessed met eten en ieder hapje of kruimeltje wat ik at schreef ik op in mijn eetdagboek. Dat heeft mijn relatie met eten behoorlijk in de war geschopt. Ik at of heel gezond, of alles wat los en vast zit. Er was geen middenweg. Nu ben ik bezig om die relatie weer te herstellen. Ik let nu vooral op portiegrootte, of eten goed voedt en vult en, uiteraard, of het lekker smaakt!

Mijn tante zegt altijd: Alles wat aan bomen groeit kun je onbeperkt eten. En daar ben ik het volledig mee eens. Alles wat buiten groeit, of het nu komkommers of perzikken zijn, kun je zonder schuldgevoel naar binnen werken. Ik hoor jullie denken en de druivensuikers dan? Nou, ik heb nog nooit iemand horen zeggen Pfoaa ik ben echt aangekomen. Van de week veel te veel appels gegeten! Jullie wel? Nee. Natuurlijk niet. Want groente en fruit is gewoon goed voor je. En alle vitamientjes en suikers die je te veel binnen krijgt poep je daarna gewoon weer uit. Dat blijft niet aan je heupen plakken.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar voor mij werkt deze visie op eten gewoon het beste. Maar voordat jullie zometeen denken dat ik een of andere heilige fitness goeroe ben, ik hou net zoveel van patat en chocola als the next girl. En dat laat ik dan ook toe. Maar ik probeer op het moment wel wat beter op te letten. De 20/80 regel is voor mij een echte uitkomt. 80% van de tijd eet ik gezond en 20% mag ik 'ongezond' eten of lekker snoepen. Want dag dat ik geen Lays Sensations Thai sweet chili chips meer eet mag je me naar het gesticht brengen.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie doen om gezond te blijven. Proberen jullie ook op je eten te letten? En wat is jullie absolute cheatmeal? Laat het me weten! :)




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Thanks for leaving your comment! I always enjoy reading nice comments. Feel free to post your blog link. I love to read and discover new blogs.

Love, Paula