Translate

maandag 22 juni 2015

I DID THE BELLY BUTTON CHALLENGE!

OMG You guys! I did it! De belly button challenge! Voor wie de belly button challenge nog niet kent, ik zal het even uitleggen. Het is een trend die is komen overwaaien vanuit China. Het is de opdracht op met je hand achter je rug om je belly button, navel dus, aan te raken. Wie zijn navel zo kan aanraken zou een gezond lichaam hebben. Wie niet, die is te dik. Jonge meiden in China dagen elkaar uit om de challenge te doen, om te zien wie er bij kan en wie niet. Nou, ik heb het gedaan. Wil je weten of het mij gelukt is?

Laat ik als aller eerste zeggen dat een challenge om op deze manier te meten of je lichaam gezond is dikke, vette bullshit is. No pun intended. Dit is weer een typisch voorbeeld van dun is gezond, dik is ongezond. Heel zwart wit. We weten allemaal dat overgewicht niet goed is voor je gezondheid. Don't get me wrong, ik ben helemaal voor bodypositivity en je goed voelen in je eigen lichaam maar er zijn ook grenzen wat gezondheid betreft. Maar het werk ook de andere kant op. Te dun zijn kan ook slecht zijn voor je gezondheid. KAN he, het hoeft niet. Ik ken meiden die voor een half voetbalteam eten en nog geen grammetje aankomen. Die schijten, om het botweg te zeggen,  alles gewoon weer uit. Bij sommige, zowel dik als dun is het gewoon iemands bouw.Ok. nu ik mijn neutrale standpunt over gezondheid heb toegelicht is het tijd om terug te komen op die challenge. I did it! En dit is het resultaat.


Een welgemanicuurde up yours, tegenover de belly button challenge. Dit idee kwam van founder van de online beweging Healthy is the new skinny, Katie Willcox. Deze challenge heeft niks te maken met gezondheid. Het heeft te maken met de flexibiliteit van je arm. Op deze manier wil Katie meiden die de challenge online opzoeken een andere boodschap sturen. Verschillende vrouwen met verschillende lichaamstypes, zowel slank als curvy, die de belly button challenge de rug toe keren. Of de vinger ;) .


Dit is mijn buik. Een beetje fluffy maar niet te dun en niet te dik. Ik heb weinig buikvet, mijn viscerale vetwaarde is 2, iets wat volgens de professionals gezond is. Toch kwam ik niet met mijn hand bij mijn navel. Niet met links en al zeker niet met rechts. Na een tijdje rekken en proberen kwam ik er wel bij. Met links wel te verstaan. Ik heb mijn rechter arm gebroken toen ik jong was. Deze kan ik nu niet zo ver strekken dan mijn linker arm. Mijn linker arm kan ik verder strekken dan 'normale' mensen. Ik heb namelijk een lichte versie van hypermobiliteit. Dat betekent dat mijn gewrichten verder kunnen buigen dan zou moeten. Dus, was ik in 5 minuten nu ineens van ongezond naar gezond getransformeerd? Nee. Ik heb puur en alleen de spier in mijn linker arm opgerekt. Zo ver dat ik nu met spiermijn in mijn bovenarm aan het typen ben..

Dus. De moraal van het verhaal: De bellybutton challenge is stom :) Don't do it. Je krijg er spierpijn van.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Thanks for leaving your comment! I always enjoy reading nice comments. Feel free to post your blog link. I love to read and discover new blogs.

Love, Paula